Üdvözöl a Tanárakadémia.hu
   
Magunkról

· Céljaink
· Alapszabályunk
· Pro Educanda Iuventute díjasok
· Tantárgyi kollégiumaink
· Jelentkezési Lap

· Projectjeink:
·· Olvasási project
·· Személyiségfejlesztő
·· Módszertani project

· Hír archívum

· Linkajánló

Menü
· Főoldal
· Belépés
· Keresés

Linkajánló


English Version



Támogatóink











Új tankönyvek: Életvitel és gyakorlat (középsúlyos, 3., 6.évfolyam)

A tankönyvek követik a kerettantervben meghatározott tematikai egységeket: Textilmunkák, Egyszerű háztartási munkák, Személyes szükségletekkel kapcsolatos teendők, Vásárlás - Fogyasztóvédelem és Anyagok alakítása. Ezek hasonlóak a két évfolyam között, a tankönyvi tartalom is hasonló, azonban a tevékenykedtető feladatok tartalma, összetettsége, nehézségi foka különböző a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően.

Az oldalak fóliázott lapokból állnak, így az egyes anyagok kivehetőek, szétvághatóak, elősegítve ezzel a kreatív használatot. A fóliázott lapok segítségével a gyermekek könnyen tudnak dolgozni filctollal, ami letörölhető, így egy-egy feladat többször megoldható, lehetővé téve az ismétlést, bevésődést. A matricás feladatok hasonló elven működnek, szintén többször felhasználhatóak. A folyamatábrák lehetővé teszik az önálló munkavégzést, a tevékenységek sorba rendezését, a végrehajtó működés zavarának korrigálását. A mappás kivitelezéssel kezelhetőbbek a feladatok a különböző helyszíneken, például tankonyhában, technika teremben, mosdóban...



A tankönyv igyekszik különböző instrukciókkal segítséget nyújtani, hogyan lehet feldolgozni egy-egy feladatot, de természetesen mindig az adott gyermek egyéni képessége határozza meg a munkafolyamat kivitelezésének nehézségét. A piktogramok egyértelműen megjelölik a feladatok végrehajtását (Ragaszd be!, Beszélj róla!, Figyeld meg!) de természetesen minden feladat tetszés szerint variálható.

Az instrukciók kiegészíthetők még a Tedd rá! utasítással. Azoknál a gyermekeknél, akik nehezebben tudnak papír-ceruza alapon dolgozni - például a szem-kéz koordinációs nehézség miatt - a karikázós, összekötős feladatokat zseton ráhelyezéssel, egyszerű mutatással is lehet helyettesíteni. A középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók nevelésének-oktatásának alapelve szerint, a tankönyv apró lépésekre bontja a tevékenységeket, illetve a gyakorlati munkára, a rutinszerzésre és a gyakorlat elsajátítását alapul véve, a tapasztalati tanulási helyzetekre épít.

A középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók tankönyvei képalapúak. Ezáltal nagyon sok múlott a grafikusok munkáján. Ezt igyekeztünk megfelelően támogatni, rengeteg instrukcióval segíteni, hogy megfeleljenek a gyerekek feltételezett szimbólumszintjének és érzékelés-észlelési képességeinek. Ezek a területek meglehetősen fontosak, mert a megszerzett információk csak a megfelelően kialakított ábrák segítségével épülnek be. A képek és a fotók a megismerő folyamatok fejlődését támogatják.

Fontos, hogy a képi megjelenítés megfelelő jelentéstartalmat hordozzon. A folyamatábrák a tanulók önállóságra nevelésében játszanak óriási szerepet. A tanulók vizuális megsegítése rendkívül fontos, ez a tankönyv esetében kifogástalan. A grafikusok rendkívül precízen, lelkiismeretesen dolgoztak. A szerző és a lektor szerint hatékony, átlátható, korrekt az ábrázolásmódjuk. Felismerhető, jelentést hordozó képek készültek. Kiemelkedő a precíz, aprólékos munka és a pontosság, amely ezeket a könyveket jellemzi. Az érintett tanulók számára nagyon fontos az alapos, részletekbe menő ismeretátadás. Ezt jól segíti a grafikai munka.

A tankönyv aktuális, életszerű feladatokat alkalmaz, igazodik a tantervhez, megjelenik benne a tantárgyi koncentráció, naprakész információk jellemzik. Felhasználóbarát, gyakorlatorientált, érdekes és motiváló. A feladatok sorrendjében rugalmas, teret biztosít a gyógypedagógusok önálló munkájához. A szerző számít a kollégák kreativitására is. A témakörök és a feladattípusok összhangban vannak. Igazodnak a célcsoport képességeihez és a korosztályhoz is. Tartalmilag koherens. A szerző stílusában és módszertanában az egységességre törekedett, ez meg is valósult, köszönhető annak is, hogy nagyon jól együtt dolgozott a lektorral, közöttük folyamatos volt a konzultáció.

A tankönyvekhez tartozó pedagógiai kézikönyv használata segítséget nyújt a különböző témakörökhöz tartozó feladatok differenciálásában, ötleteket kínál a tananyag feldolgozásához, lehetőséget teremt a pedagógusok kreatív munkájának megvalósításához.


 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: SNI
· Írta: centa


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: SNI:
Meghívó SNI konferenciára



 Nyomtatható változat Nyomtatható változat