Kötelező a kötelező?
- Fórum a házi olvasmányokról -
(300 magyartanár megkérdezésével készült 2005 végi felmérés)
A tanárok, szülők, olvasáskutatók tapasztalatai egybehangzón sürgetik
az új társadalmi megegyezést arról: mit kell és mit lehetséges
eredményesen olvastatni az iskolában. De a munka elindításához túl kell
lépnünk a „mit kell és mit lehet” kérdésén. Itt látható elemzésünkben
igyekeztünk pontos és elevenbe vágó kérdéseket fogalmazni, mert a
lényegretörő és pontos kérdés a helyes válasz előfeltétele.
Kérdéseinkből újabb kérdések keletkeznek, ám ha mindezeket sikerül
megválaszolnunk, új nemzedékeknek adhatunk esélyt a könyv csodájának
megismerésére.
A magyartanárok 73%-a fele-fele arányban olvastatna hagyományos „kötelezőket” és „maiakat”.
1. kérdés
Hogyan tehető harmonikussá a régi klasszikusok és az új, szórakoztató olvasmányok együttélése az iskolai munkában?
- célolvasmányok
- eszközolvasmányok
a/ Hány olvasmány fér bele egyikből-másikból egy tanév időkeretébe?
b/ Hogyan pótolható a második típus feldolgozásához hiányzó tankönyvi apparátus?
Csupán 25%-uk utasítja el a klasszikusok részletekkel történő „kiváltását”.
2. kérdés
Miben kell eltérnie a célolvasmányokkal és az eszközolvasmányokkal való foglalkozásnak?
- a foglalkozás tárgya a részleten keresztül is a műegész
- a foglalkozás bevezető, kedvébresztő jellegű
a/ Hogyan foglalkozhatunk egyidejűleg „beavatottakkal” és „kívül maradókkal”?
b/ Kialakítható-e egy önálló idősáv, amely a heti munkarendben mindig az olvasásé?
97%-uk a régi olvasmányokat ma is alkalmasnak tartja erkölcsi-esztétikai kérdések felvetésére.
3. kérdés
Hogyan helyezhetők a régi művek mai kontextusba?
- mai témák párhuzamba állításával
- mai művek párhuzamba állításával
a/ Mely tematikai elemekkel írható körül a kívánatos és a tanulókat foglalkoztató témák közös halmaza?
b/ Milyen arányt kívánatos kialakítani a magyar és a külföldi irodalom tekintetében?
85%-uk a mai népszerű műveket is alkalmasnak tartja iskolai munkára.
4. kérdés
Hogyan tehetők hatékony ismeretközvetítő és képességfejlesztő eszközzé a szórakoztató művek?
- nyelvhasználat
- szövegalkotás (a történet folytatása)
a/ Milyen haszonnal jár, ha a stilisztikai, szövegtani, retorikai és
kommunikációs témákat a mai köznyelvet reprodukáló szövegeken át
vezetjük föl?
b/ Előnnyé teheti-e a részletek töredékességét a jóslófeladatok / befejezésváltozatok lehetősége?
Csupán 12%-uk utasítja el az otthoni olvasásra kötelezést, mint módszert.
5. kérdés
Hogyan egészíthető ki a kötelezés módszere más motivációs eszközökkel?
- önismeret
- projektfeladatok
a/ Milyen pszichológiai dimenziók mozgósíthatják a diákok érdeklődését?
b/ Hogyan teheti komplex jellegűvé egy-egy regényfejezet feltárását a szociológiai/pszichológiai/életmódbeli vizsgálódás?
72%-uk továbbra is fontosnak tartja a több száz oldalas művek házi olvastatását.
6.kérdés
Milyen modern módszerek tehetik hatékonyabbá a kötelező művek feldolgozását?
- nem lineáris tevékenységek
- nem verbális eszközök bevonása
a/ Hogyan oldható a mai gyerekek idegenkedése az olvasáshoz hasonló lineáris tevékenységektől?
b/ Milyen módszertani megoldások leshetők el az újságok szövegszerkezetétől?
51-49%-ban megosztott a tanártársadalom atekintetben, hogy az olvasmányoknak országosan közös kánont kell-e alkotniuk.
7. kérdés
Miként teremthető új konszenzus a felbomló hagyomány helyén?
- kritériumrendszer kidolgozása
- művek értékelése a normatívák alapján
a/ Milyen súllyal esnek latba egy-egy mai regény besorolásakor a benne
fellelhető esztétikai, nyelvi, szerkezeti és életmodell-értékek?
b/ Hogyan kezelendők a kortárs művek köznyelvi normán kívül eső fordulatai (trágárságok)?
A megkérdezettek elsöprő többsége, 89% várna iránymutatást az olvasmányok kérdésében.
8. kérdés
Az iskolaügy mely szereplőit kell bevonni az új kánon kialakításának folyamatába?
- kutatók, pedagógusok
- diákok, szülők
a/ Miként biztosítható a kánonba kerülő könyvek beszerezhetősége?
b/ Hogyan lehet mérni egy-egy könyv hatását a diákságra?
Hasonló arány – 88% - teszi egyértelművé, hogy ezt az irányt maga a tanártársadalom kell, hogy megfogalmazza.
9. kérdés
Hogyan tehető érdekeltté a tanár az új konszenzus tényleges követésében?
- segédletek, komfortfokozás
- versenyek, kimeneti szabályozás
a/ Hogyan viszonyulnak az állami hatóságok az alulról jövő kezdeményezéshez?
b/ Milyen szerepük lehet a civil szervezeteknek?