 A kooperatív tanulásnak ma külön tudományos
iskolái vannak, a „csoportmunka” pedig régtől fogva a kívánatos és
folyton szorgalmazott tanári metodikák egyike. Kétségtelen, hogy a
globalizálódott világtársadalom sajátos szerkezete ezt indokolttá is
teszi. Míg régen egymást ölték az emberek a mamutcombért, ma úgy öljük
egymást, hogy az együttműködésnek, üzletnek, kooperációnak tűnjön. Nem
ártana hát tudatosítani: a csoportszerkezet, a csoportban való
tevékenység nem önérték. Ahogyan a magányos tevékenységnek vannak
előnyei és árnyoldalai, ugyanúgy a csoporthoz tartozás is lehet pozitív
és negatív töltetű. Készítsük hát fel diákjainkat a csoportba
tagozódásra, de párosítsuk szociális kompetenciájukat értékelvűséggel
is!
CS1 Kapcsolatteremtés
Mindennél erősebb referenciaközeg a kortárs csoport. A
csoporthiererchia kialakításában életidegen képességek szabnak mércét
(például: számítógépes játékokban teljesített szintek). Nincs
mobilitás: nem találkoznak más közösségekkel, más értékrendekkel, más
közegekkel.
mtapti.hu - Füstös László - Szociológiai Szemle.1994/1.
KÉRDÉS: Hogyan teremthetők alkalmak a közegváltásra, más és más összetételű szociológiai csoportokkal való megismerkedésre?
CS2 Rangsor felmérése
Az iskolás kor nagy részén (de különösen 8-11 éves korban) az énkép meghatározásának alapja az összehasonlítás. Fő szempontok:
- testi-szellemi készségek
- kortársi elfogadottság
- anyai elfogadottság
A pozitív énképpel rendelkező ember hisz benne, hogy önmaga és
környezete szabályozása révén - a határok tudomásul vételével - képes
befolyásolni saját jövőjét.
tarki.hu - Tóth Olga: Családformák és együttélési minták...
KÉRDÉS: Milyen tantervi-tankönyvi apparátus tehetné automatizmussá a
sokféle csoportszerveződést, és vele párhuzamosan a más és más
erényekből fakadó szereposztásokat?
CS3 Mások befolyásolásának képessége
Nem elég a kommunikálás és a kapcsolatteremtés. Aki senkit sem képes
befolyásolni, saját tehetetlenségét éli át. Csak tárgy a társadalomban,
de soha nem alany.
nyitottegyetem.phil-inst.hu - Turcsik Ferenc
KÉRDÉS: A tantárgyi munka mely pontjaiból növeszthetők ki
csoportproduktumra irányuló tevékenységek? Hogyan ösztönözhető, hogy
ezek során másokat befolyásoló alanyokká váljanak a passzív gyerekek is?
CS4 Konfliktuskezelés képessége
A televíziós erőszak egyik legközvetlenebb hatása. A negatív hatást
10-20 évvel később is kimutatják a szociológusok. A 8 éves korban
nézett erőszak nagyobb hatású, mint a 18 éves korban látott.
Bűnügyekben játszott szerepek hátterében is kimutatható.
Aletha Huston Stein and Lynette K. Friedrich-vizsgálat, Pennsylvania, 1972
KÉRDÉS: A nevelői munka eszköze lehet-e a konfliktusimitáló helyzetek
kialakítása? Lehet-e enélkül modellezni a nem agresszív
konfliktusrendezési módokat?
CS5 Empátia és segítőkészség
Ugyancsak befolyásolja a televíziós erőszak: gyengíti. A
képernyőerőszakra szocializálódott gyerekek hozzászoknak a szenvedés
látványához, kevésbé érzékenyek mások problémáira. Később - vagy
egyáltalán nem - avatkoznak közbe, ha valóságos erőszak tanúivá válnak.
Leonard Eron 1962-es vizsgálata
KÉRDÉS: Milyen vonzó feltételek megfogalmazásával ösztönözhető az aggályoskodástól mentes, gyors cselekvés?
CS6 Csoportra támaszkodás
A hagyományos erkölcsi keretek felbomlásával a korlátok jó része
eltűnt. Az én szabadon burjánozhat, idegen tőle az önkorlátozás. Ennek
képessége nélkül nem válhatunk csoporttaggá. Újra kell tanulni az
alkalmazkodást. Kelet-Európában mindez sokkal gyorsabban és
szervetlenül ment végbe - negatív hatásai még nagyobbak.
John Maltby és David Giles 2004-es kutatása
KÉRDÉS: Melyek azok az iskola és tanuló számára egyaránt fontos
értékek, amelyek mentén csoportok versenyeztetését tehetnénk
gyakoribbá? Hogyan nevelhetik az ilyen versengések csapatmunkára a
fiatalokat?
CS7 Szereptisztázás (role clarification)
Az egyénnek tudatosítania kell önmagában, hogy környezete milyen
elvárásokat támaszt vele szemben. Meg kell ismernie a rá váró szerepet
(szerepeket). Nem elég megismernie, azonosulnia is kell vele. Ha meg
akar felelni szerepének, át kell vennie a csoport kultúrájának egyes
elemeit is (acculturation). Az átvétel akkor eredményes, ha e kultúra
leképeződik gondolkodásmódjában, és visszatükröződik magatartásából.
Szakaszai: előzetes szocializáció, alkalmazkodás, stabilizálódás.
Shirley Feldman (1976) beilleszkedési fázisai: getting in - breaking in - settling in
KÉRDÉS: Miként egyeztethetők össze az egyenlőség elvével olyan
struktúrák, amelyek a kívánatos értékvilághoz való intenzívebb
alkalmazkodást közvetlen előnyökkel jutalmazzák?
CS8 "Saját téma" megtalálása a csoportban
Az egyén akkor nevezhető szociálisan kompetens társadalmi
szereplőnek, ha beilleszkedési folyamata végén megtalálja "igazi
feladatát", amely a csoport szemében értékessé teszi őt, neki magának
pedig testreszabott, képességeit meg nem haladó, ugyanakkor kihívást
jelentő programot ad. A szerencsés egyén kompetecia nélkül is megkapja
e "témát" a vezetőtől vagy a közösségtől. Szocializációjának folyamata
azonban akkor biztonságos, ha önmaga képes előállni ilyen témákkal.
John Van Maanen: "discover a theme"-elmélete
KÉRDÉS: Milyen formában kínálható fel az osztályoknak olyan életszerű
szerepeket felsorakoztató menü, amelyben mindenki megtalálja a neki
való funkciót?
|
| |
|