 |
|  |
 Mai szakmai és társadalmi közbeszédünkben –
mindenki általa tapasztalható – központi szerepre tett szert a
kommunikáció fogalma és gyakorlata. Az iskolában fejlesztendő
kompetenciák közt mindig első helyen szerepel; a társadalmi
érvényesülés szinte legfontosabb feltételeként értelmeződik. Tartani
lehet azonban tőle, hogy minél inkább egy technikai eljárássá tesszük a
kommunikációt, minél inkább egy megtanulandó mesterséggé lényegítjük
át, annál inkább elvész a hitele, a természetessége, emberi jellege. A
nyelv és a beszéd eredeti funkciójának megőrzése a kompetenciákon is
túlmutató nevelési cél kell, hogy legyen. S ehhez vezető első
lépésünkké válhat, ha megtanítjuk a gyerekeket az önmagukkal folytatott
kommunikációra: az eszmék, helyzetek, dilemmák belső tisztázására.
|
 A kooperatív tanulásnak ma külön tudományos
iskolái vannak, a „csoportmunka” pedig régtől fogva a kívánatos és
folyton szorgalmazott tanári metodikák egyike. Kétségtelen, hogy a
globalizálódott világtársadalom sajátos szerkezete ezt indokolttá is
teszi. Míg régen egymást ölték az emberek a mamutcombért, ma úgy öljük
egymást, hogy az együttműködésnek, üzletnek, kooperációnak tűnjön. Nem
ártana hát tudatosítani: a csoportszerkezet, a csoportban való
tevékenység nem önérték. Ahogyan a magányos tevékenységnek vannak
előnyei és árnyoldalai, ugyanúgy a csoporthoz tartozás is lehet pozitív
és negatív töltetű. Készítsük hát fel diákjainkat a csoportba
tagozódásra, de párosítsuk szociális kompetenciájukat értékelvűséggel
is!
|
 Jövőjén, csüngő, perspektívában gondolkodó,
tervező lény az ember: „homo concipiens”. Embervoltunk lényege a jövőre
irányultság: depresszióba zuhan, aki – mint Madách írja – „nem lát
célt, nem érez akadályt”. A Vörösmarty-féle „jó mulatság, férfimunka” a
tervvel, tervezéssel kezdődik,s aki nem tanulja meg gyerekkorban, hogy
emberi tevékenységünk újabb és újabb tervek szüntelen megformálásában
és megvalósításában ragadható meg, az sosem lesz képes teljes értékű
életet élni. Ezért tartjuk a stratégiakészítés, tervezés,
jövőkonstruálás képességét olyan kompetenciának, amelynek ott a helye
az iskola munkában.
|
 A legkitűnőbb adottságok, legmagasabb szintre fejlesztett képességek
sem érnek sokat, ha birtokosukban nem buzog tettvágy, nem érez
késztetést a cselekvésre, a szüntelen emberi tevékenységre. Ezért
tarthatjuk fontosnak, hogy a tanulói cselekvést ne kész ténynek
tekintsük, aminek már csak formát és irányt kell adnunk, hanem
önmagában is fejlesztendő, erősítendő dimenziónak. Milyen eszközökkel
buzdíthatjuk minél aktívabb életre a diákokat? Milyen motivációs
eszközöket találhatunk, amelyek a felnőtt életben is képesek mozgásban
tartani az emberi cselekvést? Ezeket a kérdéseket járják körül az itt
következő felvetésekkel.
|
|  |
|